Dreaming of Christmas / Angels We Have Heard On High / Twelve Days of Christmas / Christmas Time / Christmas Time At Home / Milk And Cookies / God Rest Ye Merry Gentleman / Jingle Bells / Away In A Manger / Silent Night / O Little Town of Bethlehem / Christmas Medley

Stalo se to před několika roky. Blížily se Vánoce a navzdory mizernému počasí, když se roztrhaly snad všechny oblaky a zasypaly zemi sněhem, vypravili jsme se s kamarády ze Žiliny do Karviné na místní vánoční festiválek dobrého bluegrassu. Hudba byla dobrá, to se musí nechat. Jen v jistém momentě na pódiu vystoupila kapela a konferenciér ji zaskočil slovy “No hoši, máme čas předvánoční, zahrajte nám něco hezkého o Vánocích.” Chlapci nevěděli, kam se mají dívat a co s rukama. Tak si je strčili do kapes. Nejhůř dopadl kontrabasista, který zapomněl, že jeho nástroj není na stojanu nebo položený na zemi. Po chvíli trapného ticha spustili Blue Moon of Kentucky a vánoční píseň jsme si mohli domyslet. Proto je dobré inspirovat se někým, kdo se už takto překvapit nedá. A protože popularita vánočních alb každoročně stoupá, teda hlavně v prosinci, to svoje nahrála také Rhonda Vincent s názvem Christmas Time. V pořadí její druhé s touto tématikou.

Rhonda Vincent není známá jen odvážnými výstřihy na oblečení, jak je možné vidět na některých jejích fotkách, ale je především pasovaná za královnu bluegrassu současnosti. Ale ne vždy tomu tak bylo. Navzdory tomu, že se celkem úspěšně rozběhla její kariéra bluegrassové hudebnice a zpěvačky s rodinným seskupením Sally Mountain Show, v devadesátých letech koketovala s country hudbou a dokonce vydala i pár alb. Tady se jí ale naštěstí nepodařilo prorazit, takže se pokorně vrátila ke svým kořenům s albem, které mělo symbolický název

Back Home Again. Oprášila tak prach ze svých fanoušků a stala se symbolem ženské emancipace v bluegrassu. Ale ne, jenom určitě jedním z nejvýraznějších a nejsilnějších hlasů, které přerážely daleannbradleyovský a alisonkraussovský jemnocit a lyričnost. Její hudba je živelná a obklopená vynikajícími hudebníky dokáže rozproudit skvělou atmosféru. Album Ragin’ Live patří k mým nejoblíbenějším. Vždyť i název její kapely je víc než symbolický – Rage – v překladu zuřivost nebo jemněji vášeň. A ruku na srdce, kdo ještě o Rhondě neslyšel? Po loňském úletu Only Me, kdy prezentovala nejen svoji bluegrassovou stránku, ale také countryové melodie, přišel další úlet.

Je už taková doba, že kde si zapnete rádio, tam se na vás valí vánoční hudba v podání nejrůznějších interpretů. A největší hrůza je, že jednotlivé skladby se neustále opakují, a to už člověka vytočí. Proto se snažím pouštět něco jiného, originálního, a tak mi Rhonda celkem přišla vhod.

Už od prvního poslechu se mi tato nahrávka líbila. Sálá z ní přirozenost, hravost a oslava Vánoc. Rhonda tu přispívá svými čtyřmi originálními skladbami. První je v jemném country rytmu Dreaming of Christmas, která je ozdobená příjemnými instrumentálními výkony. U Rhondy už ani nepřekvapí použití perkusí. Avšak písní číslo jedna z tohoto alba je Twelve Days of Christmas. Je úžasně hravá, veselá a naplněná tolika zpěváky, kolik se jen do ní vešlo.

Rhonda k tomuto řekla: “Už dlouho jsem snila o vytvoření jakési celebritní verze Twelve Days of Christmas. Podělila jsem se o tuto vizi s mojí rodinou a přáteli a můj hudebník z kapely Mickey Harris začal sdílet svoje nápady příbuzné k specifickým umělcům. Když jsem mu řekla, že jsem pozvala Dolly Parton, navrhl, že by mohla zazpívat verš “eight maids a-milking”. Potom jsem se snažila dopasovat umělce se specifickými verši a kontaktovali jsme jednotlivé zpěváky. Dolly odpověděla jako první a také jako první nahrávala. Potom to začala byť chaotická koordinace rozvrhů a vítězná oslava, když jsme to zkompletovali. Oceňuji každého umělce, který se připojil, aby se mi splnil sen.”

Tak tady můžeme slyšet, kromě již uvedené Dolly Parton, také Willieho Nelsona, Charlieho Danielse, Old Ridge Boys, Pam Tillis a mnoho jiných. A tato verze staré anglické koledy má sílu a potřebnou šťávu. Rhonda se osobně podepsala pod další trojici skladeb. I když titulní Christmas Time a rychlejší Christmas Time at Home nepředstavují zrovna vrchol invencí ve vánoční hudbě, navzdory tomu jsou příjemným zpestřením. Trochu jiná je Milk & Cookies, která je veselejší, swingovější a možná ne až tak hitovou, ale zajímavou svým textem. Takže šup šup nachystejte mléko a koláčky pro Santu. Ale to že nemáte komín, kterým by se k vám dostal, jednoduše neřešte. V době Vánoc je všechno možné.

Rhonda si neodpustila na albu také několik klasických písní, ať už Silent Night, Jingle Bells, a ti, kteří znají anglické tradičné písně, si určitě rádi zazpívají u Christmas Medley, kde Rhonda rozprostře svůj hlas v plné kráse za doprovodu piana. Mojí osobně inspirativní je verze další klasické koledy God Rest Ye Merry Gentlemen. Slyšel jsem ji v mnohých verzích, ale tato mě se svými sbory a zpracováním chytila za srdce.

A tak vám chci, drazí přátelé hudebníci, poradit, abyste si připravili na vánoční koncerty nebo festivaly aspoň jednu vánoční píseň. Aby vás náhodou nějaký konferenciérský pacholek neztrapnil.