New River Rapids / Wherever I Wander / After You’ve Gone / A Whaler’s Song / Nantucket Sleigh Ride / The Keeper / The Peach Truck / Swamp Music / Trick Shot / Hittin‘ the Highway / Highway Call

Samantha Snyder (violin), Zeb Snyder (guitar, mandolin), Bud Snyder (bass), Laine & Owen Snyder (vocals) / (Mountain Home Music Company – MH15862)

Představte si nádhernou idylku. Někde ve starém domě uprostřed polí se setká rodina, babička chytí do rukou kontrabas, děda foukací harmoniku, syn kytaru, snacha mandolínu, nejstarší vnuk banjo, mladší housle a nejmladší vnučka dobro. Všichni se sladí a spustí Nine Pound Hammer, Little Cabin Home On the Hills a nebo Angel Band a jeden se z toho může… Že to není možné? Ale je, vždyť jen jeďte do Ameriky. V posledních letech, snad i díky internetu a dostupnější možnosti nahrávat, začal narůstat – nazvěme to – fenomén takzvaných rodinných kapel. Vznikají především v mnohočetných rodinách vedle různých církevních a pastoračních společenství, v oblastech s rozšířenou tradiční, old-timeovou a folkovou hudbou, v rodinách různých lokálních hudebníků a podobně. O tom bych mohl napsat asi hodně, ale to není cílem této mé recenze. Úžasné je ale to, že jakmile někdo svojí kvalitou a možností dalšího růstu překročí určitou hranici a nahraje několik originálních nahrávek, hned po něm sáhne nějaké větší hudební vydavatelství a na hudebním nebi máme nové talentované hvězdy. A přesně tento zjednodušený popis se hodí na kapelu Snyder Family Band.

Rodina Snyderových pochází z dvacetitisícového městečka Lexington v Severní Karolíně. Nejmladší členka kapely, houslistka a zpěvačka Samantha, má šestnáct roků, ale své první tóny začala na nástroji chytat už jako tříletá. Její o tři roky starší bratr Zeb začal jako sedmiletý hrát na klasickou kytaru a o jeho kvalitách svědčí i to, že ho oslovil Adam Steffey, aby mu hrál kytaru na jeho sólovém albu New Primitive. Nad svými dětmi drží s kontrabasem svoji ochrannou ruku jejich otec Bud, který vydatně podporuje hudební choutky svých ratolestí. Jejich první album vyšlo v roce 2010 a doteď mají na kontě čtyři. A každým novým rostou do úžasných rozměrů, čehož je důkazem jejich nejnovější nahrávka Wherever I Wander. A ta skutečně stojí za to! Když jsem si ji šel poslechnout poprvé, měl jsem trochu obavy. Ale už po první skladbě mi spadla čelist na zem.

Producentem alba je Tim Surrett, který patří k zakladatelům vydavatelství Mountain Home Music Company, je také aktivním studiovým hudebníkem a kromě toho hraje s kapelou Balsam Range. Takže v pozadí tohoto díla stála úžasně silná a nápaditá osobnost, která má čich na talenty. Jeho úlohou bylo přetvořit „dětskou“ kapelu hrající bluegrassové standardy na výrazné dílo, které přeřadilo na vyšší stupeň v rámci novoakustické hudby. Zda se mu to podařilo, musí posluchači posoudit sami.

Už první instrumentálka New River Rapids je bohatá na množství námětů. Jiné kapely by z této skladby udělaly minimálně tři, ale oni se snažili do pěti minut vložit ohromně moc a už tady je slyšet skutečně až neuvěřitelná hudební vyzrálost těchto teenagerů. Samantha ukázala svoje písničkářské umění v titulní skladbě Wherever I Wander, ve které se mění rytmy a je výborně zazpívaná. After You‘ve Gone nás vrátí do dob, kdy v hitparádách a rádiích vládnul swing, když celá Amerika tancovala na Deana Martina nebo Franka Sinatru a tato chuťovka je velmi identicky zahraná i s hostující elektrickou kytarou Les Paula. Po běsnění v prvních třech skladbách si muzikanti jakoby řekli, že je potřeba trochu zmírnit tempo a přichází A Whaler‘s Song, skladba, která mi připomíná moji oblíbenou skupinu Cherryholmes a zpěv Cie Cherryholmes. Opět jsem se ocitl v časech, ve kterých jsem si mohl vychutnávat tuto jinou rodinnou kapelu. Na to pak nádherně navazuje instrumentálka Nantucket Sleigh Ride, kde jakoby děti říkaly: „Táto, dnes nejdeme tak brzy spát a ještě si zahrajeme.“ A pak spustí přímo newgrassové variace na svých hudebních hračkách. Velmi zajímavé hudební nápady jsou slyšet v další chuťovce The Peach Truck. Kapela si vypůjčila i pár skladeb od jiných skupin a osobitě je s nádhernou precizností zpracovala, a to jsou Swamp Music od Lynyrd Skynyrd a komorní valčík Highway Call od Dickeyho Bettse. V těchto písních se představil jako zpěvák Zeb.

Snyder Family Band představuje prototyp moderní akustické kapely, která vyrůstala z bluegrassové tradice. Navzdory tomu ji už dávno překračuje a tohle album je nejlepším dokladem toho, že úspěšně složila zkoušky z maturity a nastupuje na vysokou školu.