Radio / Diamonds In The Dust / Simple Is Me / Blow Me Away / Blue Velvet Rain / Looking Glass / Down That Road Again / Break / Long Summer / When The Well Runs Dry / Monumental Fool

Steep Canyon Rangers: Woody Platt (guitar, lead vocals), Mike Guggino (mandolin, vocals), Charles Humphrey (bass, vocals), Graham Sharp (banjo, vocals), Nicky Sanders (fiddle, vocals), Michael Ashworth (percussion) / Special Guests: Jerry Douglas (dobro), Shannon Whitworth (vocal) / (Rounder Records)

V našich životech nám tolik věcí přijde všedních a samozřejmých, že se nad jejich prostotou ani nezamýšlíme. Jednoduše je bereme jako fakt. Tráva je zelená. Dýchám vzduch. Ptáci létají na obloze. Po blesku následuje hrom. Voda je mokrá a sníh studený. Oheň popálí… Už odmalička nám tyto pravdy vtloukají do hlav a pokud nejsme nějací odborníci a vědci, hloubku těchto výroků nezkoumáme. Tak se mi také stalo, že na skautském táboře jsem uviděl jednoho menšího chlapce, jak za sebou tahá kus lana. Zeptal jsem se ho, proč to dělá. On se na mě jenom nechápavě podíval a prohlásil: „Zkoušel jsem ho tlačit, ale nešlo to.“ Ohromující pravda této myšlenky mi došla až po letech. A tak jak nemusím uvádět více podobných výroků, tak snad ani nemusím příliš představovat kapelu z první bluegrassové ligy s názvem Steep Canyon Rangers. Navzdory tomu mi nedá, abych neuvedl pár údajů z jejich životopisu.

Jak jsem se někde dočetl, kapela Steep Canyon Rangers je živým důkazem, že bluegrassová hudba se dokáže adaptovat do současné doby bez toho, aby ztratila byť jen kousek své historie, a toto umělecké mistrovství a znalost může vést ke skvělé kariéře. Původně pětičlenná skupina za deset roků od svého založení na University of North Carolina dokázala z malých pódií a prvních nesmělých jamů přejít na ty nejvýznamnější a největší akce, kde se bluegrass hraje. Takže jejich začátky byly v roce 2000 a už rok na to jim vyšlo debutové album s názvem Old Dreams and New Dreams. Písničkářské umění členů bylo na vysoké úrovni, a tak další nahrávací projekty na sebe nenechaly dlouho čekat a každý je svou originalitou přínosem. V roce 2005 se postavili na nejvyšší stupínek ve výroční anketě IBMA a stali se Objevem roku. Kapela na sobě tvrdě pracovala a v roce 2009 si ji všimnul herec, komik a hudebník Steve Martin, ze kterého se vyklubal celkem slibný banjista. Ten požádal chlapce z kapely, zda by mu na koncertech nekryli záda. A tak společně s ním vymetali pódia, která dosud nenavštívili a byla z toho zajímavá spolupráce, jejímž výsledkem bylo několik dalších alb. Velký úspěch pak přišel s jejich soukromou nahrávkou v roce 2012 Nobody Knows You, za kterou si vysloužili cenu Grammy za Bluegrassové album roku. Tolik ve zkratce o kapele Steep Canyon Rangers.

Už od prvních nahrávek mi tahle skupina byla sympatická díky svému přístupu k hudbě, originalitě, hravosti a skvělým instrumentálním výkonům. Famózní byla v mnohých skladbách i jejich nápaditost a nekonvenčnost a bylo u nich cítit, jak se stále více odklánějí od tradičnějšího bluegrassu k silně modernímu. Byl to ale přirozený vývoj kapely, a tak jsem to i vnímal. A proto jsem se těšil na jejich novinku s názvem Radio. Ale… Asi není všechno zlato, co se třpytí a tímto jejich posledním počinem jsem zůstal mírně zaskočený. Už promo singl s názvem titulu to naznačil, ale zbytek alba to už jen dorazil.

Producentem tohoto projektu byl dobrista Jerry Douglas a jak kapela řekla: „Jerry nám dovolil zůstat svázanými s naší bluegrassovou minulosti, ale také nám pomohl objevit nové zvuky a směry.“ A tak se stalo, že album Radio je plné rocku, popu, různých žánrových prolínání a toho pravého kakaově-oříškového bluegrassu tu najdeme poměrně poskromnu. K tomu dopomohl i nejnovější člen kapely perkusionista Mike Ashworth. Rangeři opět projevili úžasný cit a svoje možnosti v aranžmá skladeb a hudebně je tedy nahrávka na velmi vysoké úrovni. Je tady pár prudce grassových skladeb jako například valčíkový Blue Velvet Rain, ve vysokém tempu zahraná instrumentálka Looking Glass nebo příjemná skladba When the Well Runs Dry s ohromnou dávkou procítění. K takovým vrcholným skladbám s úžasným napětím, které vytvářejí hudebníci, patří píseň Break. Objeví se zde Jerry Douglas se svým dobrem, ale i manželka kytaristy Woodyho Platta, Shannon Whitworth. Vynikající zpěvačka. Ze skladeb, které jsou slepené z více žánrů a jejich variací, mě snad nejvíc zaujala Blow Me Away.

Z celkového pohledu je to příjemná nahrávka, nikoho neurážející a místy okouzlující. Navzdory tomu si dovolím tvrdit, že v rámci hudby, na kterou jsme u kapely Steep Canyon Rangers zvyklí, je kontroverzní. Najdou se fanoušci, kteří si tohle album zamilují, na druhou stranu ti konzervativnější asi příliš ne. Nicméně to už nechám na vás. Mně to ale připadá, jakoby si hudebníci řekli „Pojďme něco udělat, ať to hraje každé Rádio!“