Lay Your Burdens Down / John 3:16 / Flood Waters / Canaan’s Land / Man in the Mirror / John the Revelator / Prodigal Son / Lay Me Down / Stroll over Heaven / Great High Mountain

Nathan Arnett (guitar and vocals), Ralph Adams (guitar and vocals), Evan Maynard (mandolin and vocals), Mike Daniels (banjo and vocals), Kayla Amburgey (bass and vocals)

Nejsilnější loňské zemětřesení se událo 16. září v oblasti Chile a dosáhlo síly 8,3 Richterova magnituda. Naštěstí se nevybilo přímo na pevnině, ale 46 kilometrů od třicetitisícového města Illapel v moři. Po něm, jak jinak, následovala vlna tsunami. Jakoby zázrakem při těchto pohybech tektonických desek zemřelo “pouze” 14 lidí. Avšak nejsilnější pevninské bylo na území Nepálu, kde se počet obětí vyšplhal na 9000. Smutná událost. Co se děje při takovém zemětřesení? Určitě se i obrací zem.

A tak jsem si to představoval, že si skupina Turning Ground vzala inspiraci z takovýchto událostí anebo z nějakého citátu z bible, kde se připomínají mnohé tragédie. Z omylu mě ale vyvedl banjista této kapely Mike Daniels, který mi její název popsal takto: “Jméno vymyslel náš zpěvák Nathan Arnett. Týden nebo dva jsme strávili rozhodováním se, jak se budeme nazývat a každý z nás přišel s jiným návrhem. Byly tu už kapely jako Breaking Ground a podobně, a tak jednoho dne Nathan řekl: Pojďme poobracet zem (Let’s turn some ground) – v tom smyslu, že přijdeme s nějakým vlastním zvukem, a odtud pochází Turning Ground.”

Skupina se zformovala v lednu roku 2013 v kentuckém městě Salyersville. Původní sestavu tvořili Charles Keeton, Nathan Arnett, jeho bratr Jonathon a Ralph Adams. Měli za sebou už něco odehráno, když zavolali Mika Danielse, aby si je přišel poslechnout. Mike na to vzpomíná: “Od roku 1989 jsem hrál a hrál a hrál a v době vzniku Turning Ground jsem byl v jakémsi polovičním důchodě, protože jsem dospěl k bodu, kdy jsem už nebyl muzikantsky šťastný. Zavolal mi však kamarád Charles, se kterým jsem se znal už od našich teenagerských roků, abych si přišel s chlapci sednout, poslechnout si je a říct, co si o tom myslím. Souhlasil jsem, ale když jsem slyšel vícehlasy, které předvedli Nathan, Ralph a Jonathon, věděl jsem, že musím být součástí této skupiny a představil jsem si, kam až můžeme dojít.” V té době už kapela nahrávala svoje debutové album March 2, 2012, a tak se k nim Mike připojil. Už tímto svým prvním počinem si kapela zasloužila pozornost, protože jednoduše to byla kvalitní věc a líbila se. Ovšem větší zájem o toto kapelu vzešel až po jejich druhém albu s názvem Cell of Mine v roce 2014. Nacházelo se na něm 12 skladeb, z nichž bylo 11 originálních, a tady chlapi dokázali, že dokážou být dobří muzikanti a umí složit i prudce poslouchatelné písně.

Minulý rok se opět zavřeli do kentuckého nahrávacího studia Bellewgrass Studios of Grayson a pod vedením producenta Johnnyho Bellewa vytvořili nový produkt, tentokrát tématicky jednosměrný, gospelové album s názvem It Is Finished. “Všichni jsme křesťané a hráváme v mnohých místních kostelech,” vysvětluje Mike Daniels pohnutky, proč se kapela rozhodla pro takové téma. “Naši přátelé a fanoušci nás už od počátku přesvědčovali, abychom nahráli gospelový projekt. Asi proto, že jsme zezačátku víc hráli v kostelech než na festivalech a jiných show.” A tak tu najdeme deset skladeb, ze kterých jsou dvě originální. Album začíná rychlou vypalovačkou Lay Your Burdens Down, kde se předvede vokální kvalita zpěváků. “Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.” Začnu tímto citátem z bible, protože následující skladba odkazuje právě na Janovo evangelium a má název John 3:16. V ní se můžeme dozvědět, jak to dopadne, když se setká Jack Daniels s biblí a vypráví klasický příběh náboženského obrácení se. Skladba je v tříčtvrťovém rytmu a zdá se, jakoby právě ten Turning Ground na tomto albu preferovali. Vždyť kromě ní jsou tu i pomalejší Flood Waters s příjemnými banjovými vyhrávkami, Man in the Mirror, Stroll Over Heaven, Great High Mountain anebo Prodigal Son.

Posledně uvedená skladba je skutečně skvostná a nazpívala ji Kayla Amburgey. Tato kontrabasistka je jediným ženským přírůstkem v této mužské kapele a Mike Daniels mi o Kayle řekl: “Zpočátku jsme byli čistě mužská kapela a během různých období jsme měli tři mužské kontrabasisty. Kayla byla muzikantka už od dětství a znám ji odmalička, odkdy jsem spolupracoval s jejím otcem v době mého hraní s Hylo Brownem. Jednou mi zavolal její manžel Brent, že potřebuje zpěváka do jakési show, a tak jsem mu dal číslo na Nathana Arnetta. Tam se Nathan seznámil s její hrou a když skončil náš další kontrabasista, tak jsme ji oslovili. Připojila se k nám minulé léto. Když se jí ale narodil syn, chtěla víc času trávit s rodinou, a tak kapelu opustila. Na její místo se vrátil náš původní basista Charles Keeton. Byli jsme v polovině nahrávání nového gospelového alba, takže na něm můžeme slyšet oba. Avšak Charles opět odešel a Kayla se rozhodla vrátit zpět. Přináší do kapely velmi moc. Je fantastická kontrabasistka a zpěvačka, a to nám dovoluje mísit vokály a dělat rozličné věci, což bychom jinak nemohli.” Škoda, že Kayla na tomto gospelovém projektu nenazpívala víc. Dobře se to poslouchá.

Další skladba John the Revelator je mírně ragtimeová s výbornými vícehlasy. K tomu se přidává Lay Me Down, která patří k mým nejoblíbenějším písním na tomto albu s příjemným zpracováním a atmosférou.

Po poslední houslové dohrávce skladby Great High Mountain je konec alba. Někde v paměti zůstávají stále příjemné tóny a nezbývá nic jiného, než si tuto jízdu zopakovat.