This Dance / Northbound 205 / Workin‘ On A Building / Congaree / Buy All The Roads / Won’t Be Long

Vickie Vaughn (Vocals, Bass), Justin Hiltner (Banjo, Vocals), Zach White (Guitar, Vocals), Casey Campbell (Mandolin, Vocals), Maggie Estes (Fiddle)

Zima se blíží. Smutné to konstatování především pro milovníky teplých dní, přespávání pod širým nebem nebo ve stanech a už pomalu ani nepomáhá spacák s komfortem do mínus dvaceti. Ale na druhou stranu jsem našel celkem pozitivní věc. Kromě dešťových kapek anebo dokonce sněhových vloček se jakoby z nebe sypou i nové a celkem zajímavé kapely, které svými počiny zaplavují vánoční trhy jako tsunami a my fanoušci jen otevíráme peněženky a při pohledu do jejich útrob pláčeme, jakoby nám tam někdo vložil cibuli. Samozřejmě odsuzuji sebe samotného za takovouto agitaci konzumního života a zkomercionalizování Vánoc, ale nemohu si pomoct. K takovýmto novým tvářím se přidává kapela, která, myslím, směle může ucpat díru, kterou po sobě zanechalo seskupení Hard Rain v čele s Carrie Hassler.

Šéfovou tohoto seskupení je… ano, správně odpovídáte, Vicky Vaughn. Ještě ani pořádně neuměla chodit a údajně na louce přes ní přeskakovali i luční koníci (nevymýšlím si, tak se píše v jejím životopise) a už se měla ke zpěvu. Jako devítiletá byla pozvaná jako vokalistka do Kentucky Opry a tam se zamilovala do staré country hudby a odnoží s ní spojených. V době studií se rozhodla, že už konečně výškově dorostla na kontrabas, a tak na něj začala hrát. Když vyhodila konečně svůj slavnostní studijní klobouk do povětří, sbalila si pár věcí a zamířila do města svých (i mých) snů, do Nashvillu a pustila se do studia na Belmont University. To byl ale jen krok k tomu, aby se naplno věnovala hudbě a vydala svoje první EP se čtyřmi písněmi. Kromě ortodoxně známé skladby Blowing In the Wind od Boba Dylana obsahovalo její vlastní počiny. Vedle toho hrála a zpívala se skupinami Valerie Smith & Liberty Pike a HanaLena. Nadešel ale čas osamostatnit se a vytvořit vlastní kapelu s přáteli. A tak k ní přibyli houslistka Maggie Estates, kytarista Zach White (jehož sólové album z roku 2012 si můžete zadarmo stáhnout z jeho webové stránky http://zachdwhite.com), mandolinista Casey Campbell a banjista Justin Hiltner. Pro mnohé to jsou neznámá jména, ale myslím si, že se bezpochyby dostanou do povědomí. Spolu jim to jde skvěle, o čemž svědčí i jejich první společná a dlouho očekávaná nahrávka, která vyšla nedávno – EP s jednoduchým názvem Vicky Vaughn Band.

Poprvé jsem těchto šest písní poslouchal, když jsem frčel na bicyklu do práce, a tak se mi do uší kromě hudebních zvuků dostávalo i silné vytí větru. Navzdory tomu první věc, která mě zaujala, byl silný a čistý Vickin hlas. Ten stojí skutečně za to. Kromě mladické dravosti a spontánnosti je na něm znát, že je pěkně vyzpívaný a zajímavý. K tomu se i přes nepohodlné podmínky přidávaly nástroje, a tak jsem musel zastavit a poslouchat. Asi jsem vypadal dost podezřele, když jsem stál na přechodu s otevřenými ústy a svítila už asi šestá zelená. Ale líbilo se mi to velmi. Nedbal jsem na poklepávání řidičů na čelo a pár nadávek od jiných cyklistů, že jim blokuji cestu.

Začnu s převzatými skladbami, a to konkrétně Workin’ On a Building. Tato se stala velmi populární a její oblíbenost přetrvává od doby, kdy ji poprvé nahrála Carter Family. Později si ji půjčil i sám Bill Monroe. Z nedávno vydaných desek jen připomenu, že se objevila na nahrávkách od kapel Diamond Creek, The Silver River Band nebo In Achordance. Stala se z ní multižánrovka a záleží jen na umělcích, jak ji uchopí. A parta okolo Vicky to vůbec neudělala zle a zvolila bluesovější ležérní tempo se zajímavými instrumentálními vyhrávkami, a tím pádem tuto skladbičku roztáhla téměř na pět minut. Druhou předělávkou této kapely je Won’t Be Long z pera oldtimeového hudebníka Cahalena Morrisona, který ji na svět přivedl v roce 2010. Kapela si s touto skladbou nádherně pohrála a výsledek je ukázkový.

A teď pojďme na originály. Každá píseň je jiná a přitom nádherná. Myslím si, že posluchač si najde tu svoji oblíbenou. Vynikající je slaďáček Buy All the Road, kde Vicky předkládá svoje vyznání k rodině a rodné Kentucky, kterou opustila, a je nabitý emocemi. Hudebníci ukázali svoje přednosti, kreativitu a instrumentální vyspělost ve skladbě Congaree z pera banjisty Justina Hiltnera. Mě však oslovila hned první nahrávka z alba This Dance, kde Vicky dokazuje svoji vokální vyspělost a potenciál. Pokud vydrží v takovémto nasazení, můžeme očekávat i nějakou nominaci na zpěvačku roku. Bylo by načase shodit z trůnu stálice, které se tam vyhřívají.