Druhá část krátkého představení vybraných projektů roku 2016…

Evropské projekty:

Blue Grass Boogiemen – Grassified

Pokud hledáte úplně bluegrassovou pohodičku, určitě se zastavte a poslechněte si tuto holandskou partu, která hraje tuto hudbu profesionálně od roku 1990. Na svém kontě má už celkem slušnou hromádku alb a svoji popularitu získávají křižováním po Evropě. Grassified vyšlo k jejich 25. výročí, aspoň tak uvádějí, a zúčastnila se na něm hromada hostů. Proto je zde slyšet množství rozdílných hlasů, spousta různých přízvuků v angličtině, taktéž samozřejmě i holandské texty a originální skladby. Z celého projektu sálá nesmírná energie, ale jak jsem už vzpomínal, také pohodička a radost z hudby. I díky množství hostujících muzikantů jde na evropské poměry o dost nevídaný počin.

Ila Auto – Pent Brukt

Ani tato kapela z norského Osla se nedala zahanbit a přidala nový kousek do své sbírky. Sice jde jen o jakési EP se šesti skladbami, ale co je doma, to se počítá. A ještě k tomu třeba přičíst odvahu všechny písně zazpívat v národním jazyce. Z celého projektu vyzařuje radost, pohoda a něco velmi příjemného. Samozřejmě to není až tak moc čistý bluegrass, ale najdeme tu i různé mimožánrové prvky, jako jemný pop, rock anebo rock & roll. Ve volném překladu znamená název Pěkně použitý.

Pelle Lindström and Downhill Bluegrass Band – Bell Metal Reeds

Vznik švédské formace se datuje do roku 1998 díky bratrům Jonasovi a Kennethovi Stewartovým. Od té doby si získali množství fanoušků, a to jak v Evropě, tak i na druhé straně Atlantiku. A samozřejmě také natočili několik alb. V roce 2014 se jim podařila vynikající nahrávka ve spolupráci s Maximou Marak. Letos se spojili s bluesovým harmonikářem Pellem Lindströmem, aby z jejich spolupráce vznikly “balady o vraždách a milostné písně s příchutí minulosti, těžké práce, ocele, alkoholu a smrti”.

Attila & Friends – Playing Traditional Bluegrass

Attila Tapolczai je maďarský písničkář, kytarista a zpěvák. Původně začínal v punkrockové kapele, ale později našel svoje zalíbení v bluegrassu. V roce 2005 se přestěhoval do německého Augsburgu, kde založil jakési neformální seskupení Attila &Friends. Na svém kontě má tato neustále se měnící parta už několik alb a to letošní už podle názvu naznačuje, co se na něm skrývá. A neposlouchá se to zle.

Debuty:

Blue Steel – Blue Steel

Kapela ze Západní Virginie. Velmi pěkné, moderní, mix mnoha stylů s příjemným výsledkem, se dvěma vynikajícími sympatickými zpěvačkami, které se doplňují ve vícehlasech a s šikovnými hudebníky. Nejen originální skladby, ale také zajímavé zpracování hippiesácké hymny California Dreaming.

Bluegrass Outlaws

Díky této kapele a jejich stejnojmennému debutovému albu byl širší bluegrassové veřejnosti představen nový ženský pěvecký hlas. jde o Becky Webb Monk. A jak mnozí už jistě tuší, jejím bratrem je slavný Darrell Webb. Tato žena vždy snila o vlastní kapele a díky jejímu manželovi banjistovi Chrisovi se jí letos podařilo založit Bluegrass Outlaws.A hned se pustili do nahrávky a vůbec ne špatné. Na svoje si přijdou všichni milovníci modernějšího pojetí a budou u toho blažeností chrochtat. A co je při debutech nezvyklé, drtivou většinu skladeb napsali členové skupiny. Těžko vypichovat nějakou píseň, všechny jsou výborné.

ClayBank – Playing Hard to Forget

Název ClayBank pochází od místa, kde se členové této kapely setkali, kde nacházejí správného ducha pro svoji hudbu a kde se pravidelně scházejí. Tito severokarolínští chlapci se dali dohromady před rokem a za ten krátký čas stihli získat i pár ocenění a tím největším je určitě podpis smlouvy s prominentním vydavatelstvím Rural Rhytm Records, pod jehož hlavičkou se jim podařilo vydat jejich debutové album. Mnozí členové jsou ještě v teenagerském věku, ale na vyzrálosti a vyhranosti hudby to není příliš poznat. Největší hit z alba je zatím Play on Claybank. Určitě o těchto fešácích budeme v budoucnosti slyšet.

Deer Creek Boys – What Goes Up

Tato kapela sice funguje už od roku 1999 – s různými menšími přestávkami – ale svůj úspěch začíná získávat poté, co se její hudební základna překopala a díky svým skvělým vystoupením s nimi smlouvu podepsalo vydavatelství Mountain Fever Records. A tak rychle do roku 2016, kdy chlapci vydávají své debutové album a je co poslouchat. Tedy především příznivci moderního grassu si přijdou na svoje. Autorsky se zde nejvýrazněji prezentoval kytarista Justin Tomlin. Střídají se tu rychlé skladby s těmi pomalejšími, příjemné vícehlasy a také jakási mladická dravost a drzost nasměrovaná do uší současného mladého publika.

Giri Peters – Just Whittlin‘ Around

Kdy je nejlepší vydat debutové album? Myslíte si, že v jedenácti letech je to brzy? No, Giri to dokázal. Tento neuvěřitelně talentovaný mandolinista a houslista se vyzbrojil výbornými hudebníky, jako producentku si zvolil Deannie Richardson, šanci dal i své osmileté sestře a pustil se do nahrávání. Album je kombinací bluegrassových a oldtimeových skladeb, ať už instrumentálních nebo zpívaných. Samotný Giri přispěl svými dvěma originály Zoey’s Reel a Spunky Creek. Pokud ho chcete doběhnout, musíte se zeptat, co jste dělali jako dva a půlletí. No, Giri v tom věku už hrál hudbu.

Nefesh Mountain – Nefesh Mountain

Určitě jste se už setkali se židovskými prvky v bluegrassové hudbě. Především v Americe se nachází několik kapel, které se snaží o toto spojení. Nefesh Mountain však nabízí ještě něco víc. Je to manželské duo, které bylo odchované bluegrassem a židovskou spiritualitou a toto všechno se odráží v jejich tvorbě. Tak jejich debutové album působí velmi zajímavým dojmem, s množstvím krásných melodií, židovských textů, prvků z bible a jakéhosi rozjímání. Určitě tohle album stojí za poslech a netřeba se vůbec bát. Prvním singlem z tohoto alba byla píseň Esa Einai, ke které najdete klip i na You Tube. Je příkladem jejich hudební symbiózy, ale album obsahuje ještě lepší chuťovky.