Třetí část krátkého představení vybraných projektů roku 2016…

Moderní nahrávky:

Blue Highway – Original Traditional

Opět se dočkali i příznivci této velmi populární a nehynoucí formace. Už jak samotný název napovídá, jedná se o kolekci originálních skladeb, které vyšly z per a nástrojů kapely. Avšak určitým způsobem tato moderní bluegrassová kapela nabízí tématicky a hudebně jakýsi návrat do minulosti, do tradice, ve které má zapuštěny hluboké kořeny a které tímto zpracováním vzdává jakýsi hold. Ale netřeba se bát, stále je to Blue Highway se svým skvělým zvukem, příjemnými hudebními nápady a samozřejmě vícehlasy. Jak mnozí víte, kapelu minulý rok opustil její dlouholetý člen, dobrista Rob Ickes a byl nahrazen mladým dvacetiletým hudebníkem Gavenem Largentem, pro kterého toto bylo první nahrávání s kapelou.

Claire Lynch – North By South

Mnozí se Claire Lynch v poslední době ptají, zda se nechystá do důchodu, protože rozpustila svoji skupinu. Pravda je ale taková, že se chce jednoduše více věnovat svému novomanželovi Ianovi. A to, že ji tento Kanaďan inspiroval k novému projektu, je skvělé. Claire se soustředila na různé kanadské písničkáře, aby je představila americké veřejnosti prostřednictvím své interpretace. Takže jsme se dočkali výborného meditativně–lyricko–melodického grassu s příjemnými písněmi, a to určitě i díky Bélovi Fleckovi a Jerrymu Douglasovi, bluegrassovějšího než její předcházející alba. Nejvíc se mi líbí námořnická balada Molly May, keltsko–jazzovější Empty Train, pomalá balada Black Flowers a příjemný duet It’s Worth Believin’. Objevilo se zde i mnoho jiných než bluegrassových nástrojů. Doporučuji.

Greensky Bluegrass – Shouted, Written Down and Quoted

Mnozí si bluegrassovou hudební scénu neumí představit bez kapel jako je Greensky Bluegrass a zařazují je spíš mezi jakési jam bandy. Toto seskupení vzniklo v roce 2000 a na svém kontě má několik alb, povětšinou studiových. Takovým nejznámějším a kritiky velmi oceňovaným je Handguns. Chlapci se opět zavřeli do studia a přivedli na svět letošní novinku. U těchto hudebníků je třeba si uvědomit, že mají nejen bluegrassové pozadí, a je to třeba brát na zřetel i při poslechu jejich hudby. Jejich zvuk je často kombinací různých žánrů, vyskytuje se zde experimentátorství se zvuky a nestydí se použít ani elektrickou kytaru. A toto všechno je nabídnuté a pořádně vykřičené – shouted, zapsané a citované.

Larry Keel – Experienced

Sedmitrackové nezávisle vydané album od tohoto flatpickingového kytaristy pohladí duši každého newgrassovsky smýšlejícího fanouška. Všechny skladby jsou neokoukané a originální a z větší části autorsky podepsané Larrym. Kromě něho tu však můžeme slyšet množství zajímavých hostů, jako jsou Sam Bush, Del McCoury nebo Peter Rowan. Jakkoli mám raději zpívané skladby, velmi se mi zalíbila hned úvodní instrumentálka Chipchord, která je ve vysokém tempu a hudebníci zde dokazují svoji virtuozitu, zkušenost a vyhranost. Mnohé skladby jsou drsné, přeplněné zvuky a nápady. Ještě připomenu, že je to už patnáctý projekt tohoto kytaristy. To jen pro ty, co právě vylezli z jeskyně.

Lou Reid & Carolina – Rollin‘ On

Lou byl sidemanem v kapelách takových umělců jako Doyle Lawson nebo Ricky Skaggs. Nakonec však vytvořil vlastní skupinu s jednoduchým názvem Carolina a přiznám se, že jsou mi stylově velmi blízcí. A tak jsem se potěšil jejich dalším albem s názvem Rollin’ On. Obsahuje deset příjemných moderních skladeb, kde ty rychlejší střídají velmi zajímavé slaďáčky. Snad takovými nejvýraznějšími jsou úvodní píseň Hobo on a Train, pomalejší Roll On, která momentálně boduje v žebříčcích a především The Crooked Road, která je ikonicky moderní a kapela k ní natočila i videoklip.

Rhonda Vincent – All The Rage – Volume One

Kdo si ještě nestřihl na svém albu duet s Rhondou Vincent, ruku nahoru! Rhonda je velmi vytížená hudebnice a zpěvačka a jako host se skutečně objevila na množství nahrávek. Snad právě proto jí zůstal čas na vydání živé nahrávky. Ti, kteří mají v paměti její Ragin Live z roku 2005, se určitě teší. A opět tato charismatická bluegrassová zpěvačka nezklamala. Máme si tak možnost vychutnat nefalšovanou atmosféru koncertu se vším, co k tomu patří. Samozřejmě je tady výběr hitových skladeb, ať už originálních nebo převzatých, výborné vokální výkony, a to nejen Rhondiny, čistá akustika a vzhledem k tomu, že se jedná o první díl, určitě se můžeme těšit i na pokračování. A samozřejmě ještě připomínka – kdo chce, může si koupit také DVD z tohoto koncertu.

Rice Menzone Alliance – Something Out Of The Blue

Vydavatelství Mountain Fever se podařil skutečně husarský kousek, když vydalo album této nově vzniklé dvojici. Vždyť nejde o žádné nováčky, ale o Wyatta Rice, mladšího bratra Tonyho, a pravděpodobně méně známého, ale o to lepšího banjistu Dana Menzoneho. Obklopili se dalšími vynikajícími hudebníky a vzniklo z toho víceméně instrumentální album. Šest instrumentálek složil banjista Menzone. Najdeme tady ale i pět zpívaných skladeb, z nichž je vynikající zejména Lonesome Highway, kde uslyšíte další bluegrassovou ikonu, Russella Moorea. Album působí velmi moderně, navzdory tomu, že se hudebníci hlásí k tradičnějším kořenům.

Special Concensus – Long I Ride

Special C patří už 40 roků k té nejvyšší kvalitě a jejich produkty mají v bluegrassovém světě cveng. Jako dárek si ke svému výročí tato parta nadělila další studiové album. Banjista a bývalý prezident IBMA Greg Cahill musel sice řešit dilema, kdo nahradí dlouholetého kytaristu Dustina Bensona, ale udělal to šalamounsky. Kytary se chytil mandolinista Rick Faris a na jeho místo nastoupilo mladé ucho Nick Dumas. A zvuk, který uslyšíte na tomto albu, je skutečně luxusní. Je tu množství silných skladeb a určitě se pod to podepsali také různí hosté, kteří se ke kapele přidali. A já se mohu těšit na živé vystoupení této kapely v Irsku.

Steve Gulley & New Pinnacle – Aim High

Steve byl roky vnímaný jako sideman nebo člověk, který podporuje různé umělce v jejich kariéře, přičemž sám se nedostává do popředí. Tak pracoval v Mountain Heart, Grasstowne a v předcházejících letech především s Dale Ann Bradley. V roce 2014 se ale osamostatnil, dal dohromady kapelu New Pinnacle (název je pocta kapele The Pinnacle Mountain Boys, kde hrával jeho otec). Minulý rok vydali svoje velmi úspěšné debutové album a letos pokračují v jeho šlépějích. Na vrcholky žebříčků dosáhla především titulní skladba, ale i pomalejší Not Now. Zejména druhou jmenovanou doporučuji poslouchat všem rodičům.

A dále doporučuji vaší pozornosti letošní alba:

The Boxcars – Familiar With The Ground
The Hinson Girls – A Life That’s Good