DVD, o kterém je řeč, je vlastně záznamem koncertu starého 25 let. New Grass Revival byl v té době začínající skupina, v době kdy poprvé hráli s Leonem jako předkapela, měli natočenou první desku. V době druhého turné, kdy vystupovali jako Leonova doprovodná kapela, šlo o tu základní předfleckovskou sestavu (Bush, Cowan, Burch, Johnson). Ta ve své době oslovila silně i naše muzikanty zvukem, který kromě toho, co máme rádi na bluegrassu, přinášel i jiný repertoár a jinou energii v rytmickém pojetí a výrazu zpěvu, typickou pro rockové kapely. Zmíněné DVD nám dává možnost poznat zblízka jeden z nejmocnějších vlivů, který formoval hudbu dnes už legendární superskupiny New Grass Revival (dále jen NGR).

Věřím, že NGR většinou bluegrassoví muzikanti a další příznivci znají nebo se lehce doptají těch starších a znalejších. Možná vám ale nic neříká jméno Leon Russell, proto alespoň encyklopedickou zkratkou: Leon – dosud aktivně vystupující a nahrávající zpěvák a klávesista – patřil v 80. letech k největším hvězdám na americké rockové scéně. Byl schopen vyprodat i největší sály a jezdil megaturné i mimo Ameriku. Předtím než začal svou vlastní hudební kariéru pod svým (uměleckým) jménem, získal proslulost jako vynikající studiový hráč především na klávesové nástroje, občas i na kytaru a trubku. Seznam těch, kteří Leona měli v kapele nebo ve studiu obsahuje jména jako Rolling Stones, Joe Cocker, Tina Turner, Jerry Lee Lewis, Eric Clapton, Bob Dylan.

Co čekat od takového spojení – Leon plus NGR? Muzika na disku obsažená není typický Leon – je tam jen pár z jeho hitů. Není to ani typický NGR, přece jen jsou tady spíš v roli doprovodné skupiny, v centru obrazovky je většinu času Leon, hlavní zpěvák této sestavy. Kdo čeká některou z těchto typických poloh, může snadno dojít zklamání. Pokud je naopak vaše hudební srdce široké a neortodoxní, čeká vás úžas nad tím, jak se díky této spolupráci obě veličiny dokázaly navzájem inspirovat. Výsledkem jsou vynikající výkony a zvuk, který byste asi označili jako rock s využitím bluegrassových nástrojů. Protagonisté sami nazývali svoje turné Rhythm & Bluegrass. Tady si ověříte, že rhythm & blues a obecně rock jsou podstatnými základními kameny hudby, která se pak začala brzo označovat jako newgrass. A že bez rockového cítění a pořádně zvládnutých rockových rytmů by byl každý pokus o newgrass jen slabým odvarem. A DVD ukazuje, že když se to umí, jde to i bez bicích.

Jsou tam vidět sóla na banjo, mandolínu nebo housle? Jasně! Kromě toho viztuozní Leon na klávesy. Jsou tam klasické bluegrassovky? Kdo to nezná, bude koukat, co dokázal Leon s pomocí NGR vytěžit z lidových a vcelku profláklých písní jako Roll in My Sweet Baby’s Arms, Columbus Stockade Blues nebo bluegrassovému tvaru velmi blízké beatlesovky I’ve Just Seen a Face. Jsou tu nějaké kousky známé v podání českých BG celebrit? Při poslechu Wild Horses můžete spekulovat, jestli toto je jeden z inspiračních zdrojů Copáků i Druhé trávy, nebo jestli šli Míša i Robert dál proti proudu až k (pra)zdroji jménem Stones.

Většina z písní uvedených na tomto video záznamu byla už kdysi vydána jako LP deska, kterou nejspíš u nás zná jen omezený okruh muzikantů. Teď DVD nabízí stejné písně plus několik dalších i s obrazem. Navíc je přiložen bonus v podobě dalších audio nahrávek písní této sestavy. I když někdy při míchání nedopadly všechny hlasy stejně dobře, i tak znalci studiových desek NGR z tehdejší doby zažijí překvapení z neuvěřitelné energie, ke které se muzikanti navzájem vybudili. A nebudou jim vadit ani drobné překlepy, jako např. že pod skladbou s názvem I Will Fly Away se skrývá When the Storm Is Over. No a dokážete si představit víceméně bluegrassovou verzi rokenrolu Roll Over Beethoven? A ještě k obrazovému obsahu – nechali byste si ujít možnost vidět hrát mladého Sama Bushe – s hippiesáckým účesem, jenom v lacláčích a nahoře bez, jak vaří na akustickou i elektrickou mandolínu způsobem, který rozbouřil krev v žilách nejmíň jedné další generaci mandolinistů? Nebo vidět Courtney Johnsona a Curtise Burche v kostkovaných trampských košilích, kteří tam úplně přesně nezapadají, ale snaží se… Nebo Johna Cowana – tehdy tlustého mladíka s velkými brýlemi, který teprve čekal na šanci víc se prosadit, ale v hlase už to měl – jak občas zaslechnete ve vícehlasech, když se o pár decibelů vynoří nad ostatní hlasy v mixu nebo prozní o milisekundy déle než ostatní.

Nejsem nadháněčem žádného obchodně-distribučního kanálu. Případní zájemci sami snadno zjistí, že nejméně dva čeští internetoví obchodníci mají uvedené DVD ve svém katalogu.

Úplný název zní: Leon Russell and the New Grass Revival – Live and Picking Fast. Existuje zřejmě několik verzí DVD podle toho, které vydavatelství je má na svědomí. Napřed Warner Vision, pak Ventura a pak ještě Warner Classic Pictures. Ti také uvádějí různé délky nahrávky – 60 minut nebo 80, či 90. Každopádně to DVD, které jsem měl v ruce, obsahovalo cca 60 minut videa a cca 60 minut audio bonusů.

Videofilové musí počítat s tím, že v roce 1980 ještě kamery neměly takové rozlišení jako dnes. Použité obrazové triky – tehdejší špička dovedností televizních techniků – teď budou působit spíš úsměvně. No, otevřeně řečeno zvuk Dolby hifi stereo (a dokonce i Dolby Digital 5.1 Surround) je občas kvůli přebuzení originálního snímku malinko zkreslený. Každopádně za všemi technickými zvláštnostmi zůstává skvělá muzika. Jak správně a s nadhledem po prvním shlédnutí poznamenal Taras: přece jenom to byl velmi dobrý koncert.

Podrobné info o obsahu (sice francouzsky, ale zato včetně ofocených základních menu-obrazovek) např. viz http://www.dvdrama.com/fiche.php?2490.