A je tady další pokračování s interprety, kteří nejsou tak moc známí, ale přesto si zaslouží vaši pozornost…

CD: Front Country – Other Love Songs

Dnešní přehlídku začnu trochu netypickou kapelou, která se ale nějak dostala do našeho žánru. Ačkoli už při jejím jménu by mě někdo mohl začít bít mokrým hadrem, risknu to. Protože právě tato skupina dodává modré trávě něco jiného než jen nekonečné kosení a kompostování. Dodává mladickost, průnik jiných žánrů, úžasná aranžmá a inovativní vokály. To je Front Country. A není to žádná parta zelenáčů, na svém kontě má už několik nahrávek.

Do uší se mi poprvé dostali už v roce 2013 svojí EP nahrávkou This Is Front Country. Ta hudba hryzala, škrábala a dostávala se pod kůži. Byl to neuvěřitelný nářez. Pozornost celé Ameriky si ale kapela vysloužila až svým prvním dlouhohrajícím albem Sake of the Sound, a tak se ze svého San Franciska rozběhli do všech stran. Skupina Front Country si vybudovala jméno i díky vítězstvím na různých festivalech, mohla se utrhnout ze řetězu svých hudebních invencí, a tak se hudba stala odrazem jejich vnitřních citů a směřování.

Prvky džezu, folku, rocku a jiných žánrů byly doplněny k tradičnějšímu zvuku a tohoto jejich experimentátorství si všimlo vydavatelství Organic Records, a tak letos vyšlo jejich album Other Love Songs. Tuto hudební cestu už naznačilo jejich loňské EP Mixtape a tady to všechno ještě zdokonalili. Objevil se tady tryskající pramen Americany, který se opírá o silný hlas zpěvačky Melody Walker a přispělo k tomu i její písničkářství. Celé album je o pocitu, že čekáš jemný vánek a namísto toho tě profackuje bouřka. Písně se točí kolem hlasu Melody a nástroje jsou jen jakoby statisty v kriminálce o masovém vrahovi. První čtyři skladby s chuťovkami jako If Something Breaks nebo Lonesome Town jsou stylově spíš nezařaditelné a kombinují v sobě mnohé prvky akustické, rockové či country hudby. To je pak prolomené instrumentálkou Thats, po které se objeví písně, díky kterým je Front Country účastníkem bluegrassových pódií. Tady uvedu například vokální baladu Good Side, jakýmsi úchylným způsobem se mi líbí i G.L.Y.P. nebo závěrečná Keep Travellin’. Album obsahuje množství krásného, inspirativního a svěžího materiálu.

CD: Kenny Stinson and Perfect Tym’n – Just Saw the Rock of Ages

Následující album bylo v mém případě jakýmsi výstřelem do neznáma, když jsem ho kupoval jen na základě ukázek. Ale vůbec není špatné. Už po prvním poslechu mě zaujalo a to se ne každému podaří. Oproti divočině, kterou produkuje Front Country, je toto úplně jiný level. Takže pěkně zpět k jednoduché gospelové tradici. Zakladatelem této skupiny je – ano, správně – mandolinista Kenny Stinson. V době svých bluegrassových toulek světem si zahrál i ve společnosti například Jimmyho Martina, Garyho Waldrepa nebo Jamese Monroea. Před sedmi lety dal dohromady svoji současnou kapelu. Je to víceméně rodinný podnik, kde ještě působí jeho manželka Ronda a syn Gavin. Tolik k většinovému obsazení.

Just Saw the Rock of Ages je částečně jakási kompilace gospelových skladeb, které můžeme znát z jiných zdrojů. Ale navzdory tomu se mi líbí drive, vícehlasy a přímočará aranžmá, která tato hudba nabízí. Na první poslech se zdá, jakoby se kapela obklopila nejrůznějšími kamarády, přáteli, hosty a přizvali si na pomoc i gospelový sbor z místního kostela, ale nikde jsem o tom nenašel žádnou zmínku. Jediným hostujícím je člověk jménem David Marshall. O to lépe to zní a vůbec se toho netřeba bát. I když, jak jsem už uvedl, většinu skladeb známe lépe než svoji manželku, navzdory tomu mají co nabídnout. Některé jsou zajímavě zrychlené, jiné zase oživené kvalitními vícehlasy, jiným skladbám nechybí osobitá duše. A to člověk hledá. Někdo řekl, že všechno dobré už bylo vymyšleno a všechny dobré skladby už nahrány. Možná na tom něco pravdy je, ale Kenny Stinson se svou partou dokázal ještě zdokonalit dokonalé. A možná kdyby tohle album vyšlo ve větším vydavatelství, určitě by se o něm zpívaly ódy.

CD: Denver Smith – Plan B

„Ó, mládeži naše, tys’ držitelkou rána… volám: Vezmi klíče, odemkni ráj nám zavřený!“ To kdysi dávno napsal slovenský básník Pavol Országh Hviezdoslav. Jestli to platí i dnes a zda bychom se svěřili do rukou některých šílených youtuberů, jejich bezmozkových následovníků a podobných živlů pohybujících se po současném světě, tak nad tím je třeba se zamyslet. Hviezdoslav by asi raději roztrhal a spálil svoje slova. Avšak kdo je určitě hodný následování, má jméno Denver Smith.

Snažil jsem se získat pár informací o tomto fešákovi, ale marná snaha, chlapec neodpovídá. Avšak to mě neodrazuje od toho, abych představil jeho projekt s názvem Plan B. Hlavní protagonista tohoto alba se tu představí s banjem a kytarou. Kromě toho jej doplňuje další mladý a talentovaný hudebník Jeremiah Gilmer, který si i zazpíval a zahrál na mandolínu a kontrabas a zkušenější, ale též poměrně mladý hudebník a člen kapely Nothin Fancy, Caleb Cox. Společně vytvořili příjemné album naplněné známějšími i méně známými skladbami. Začíná to instrumentálkou Shuckin’ the Corn. První zpívanou je píseň Back On My Mind originálně od Ronnieho Milsapa. Jsou tu příjemné, jemné vokály a aranže protkané mladickou dravostí a hudební nápaditostí. Všechno to směřuje do modernosti přístupné současnému posluchači. O tom svědčí i další skladba Down the Road, původně z repertoáru Flatta a Scruggse. Také se tady objevily i originály jako Wandering Back Home Again nebo titulní Plan B. Album je příjemným přídavkem do archivů nás sběratelů, ale myslím, že má co nabídnout i jiným. Chvílemi se sice člověk začne při neustále se opakujícím tempu nudit, ale myslím si, že o Denverovi ještě uslyšíme.