Už jsem nejednou uváděl, že rodinné kapely jsou v bluegrassu velmi zajímavým a inspirujícím fenoménem a posouvají styl pořádně dopředu. Když ale v kapele není zainteresovaná sestra, máma nebo otec, tak si obyčejně chlapci dají název Brothers. Ale ne vždy to tak musí být, že je jedna matka měla. Pamatujete si na Vinnetoua a Old Shatterhanda? Někdy k bratrství postačí jen pořádný nůž a několik kapek krve. Ale teď je čas představit si pár letošních alb, které si do hlavičky napsali Bratři.

CD: Sawtooth Brothers – One More Flight

V tomto případě neplatí, že kapela je různorodá parta muzikantů. Jedná se tady o dvě bratrské dvojice Clint a Luke Birtnerovi a Ethan a Jesse Moravcovi (že by nějaké slovanské kořeny?). Hudebníci spolupracují už téměř desetiletí, takže se dobře znají. Za ten čas se jejich styl vyprofiloval na velmi slušnou úroveň. Už od prvních tónů a slov jejich nového alba One More Flight je jasné, kterým směrem je vítr zavál. Ani ne tak zavál, jako nasměroval. Na svoje si přijdou především milovníci moderního bluegrassu. V jejich skladbách se skrývá množství aranžérských, hudebních a pěveckých nápadů, že to je někdy až těžké vnímat. Kapela už předtím vydala nějaká alba, nicméně tvrdí, že toto je jejich skutečná prvotina, neboť všech jedenáct skladeb je originálních. “Je v tom něco uspokojujícího, když předvádíte vlastní písně, speciálně oceňujícího, když to vychází ze surových emocí,” řekl Clint Birtner. “Písně jsme napsali už před lety, ale teď jsme do nich vdechli příběhy. Někdy se rozejdete s děvčetem a jen si povrchně povzdychnete – ach, jsem velmi smutný. Ale tyto písně vycházejí ze skutečného místa.”

Zaujme tady množství skladeb, je těžké nějakou vyzdvihovat. Každému se líbí něco jiného, a tak v žádném případě nechci nikoho přesvědčovat o svém názoru. Album každopádně stojí za poslech.

CD: Brothers – Brothers

Nenašel jsem mnoho informací o této formaci, ale zjevně jsou to skuteční bratři. Z mála vzpomínek, které jsem zachytil od bratrů Wallisovců, se říká, že už odmalička zpívají. Ať už to byly různé rodinné oslavy, při šoférování nebo umývání nádobí. Jejich otec byl hlasovým trenérem – a je to jasné. Padesát roků spolu zpívají a na tohle album nahráli svoje oblíbené skladby. Je to tedy recyklace starších gospelových písní, které jsou ale zazpívané s entuziasmem a pěknými vícehlasy. I proto tento projekt nenudí. Willisovi si nehrají na nadupané hudebníky, i když je to instrumentálně velmi vyvážené a držící se tradice s pěknými houslovými vyhrávkami. V popředí jsou tady ale už uvedené vícehlasy, které se nesou všemi písněmi jako mohutná řeka připomínající gospelové sbory. Na celém albu je znát množství vlivů, které jsou typické pro tento druh hudby. A tak tu můžeme slyšet akustické verze country skladeb nebo swingovější věci. Trochu se tak ztrácí kompaktnost projektu, ale úmyslem kapely bylo skutečně jen přinést lidem trochu ze sebe a svých oblíbených písní.

CD: The Brothers Comatose – City Painted Gold

Comatose v překladu znamená komatózní, letargický, bez vědomí nebo otupělý. Fíha, no tak nevím. Trochu to odrazuje, ale myslím si, že při poslechu tohoto alba se do toho stavu nedostanu. Jedině pokud bych to zaléval něčím s vysokým procentem alkoholu. U této formace jde už o třetí dlouhohrající nahrávku. Inspiraci k názvu alba našli v San Francisku. “Album jsme složili, když jsme žili v tomto městě, které se měnilo z osudové, umělecky přátelské Mekky na místo, v němž si mohou dovolit žít pouze super bohatí techničtí pracovníci,” vysvětluje člen skupiny Ben Morrison. “Věci se začaly rapidně měnit. Zavírala se koncertní místa a umělci a hudebníci se odstěhovali. Co je San Francisko bez své osudovosti? O tom je píseň City Painted Gold – Na zlato namalované město a také proto se tato píseň stala naší titulní.”

Album začíná několika skvostnými skladbami jako Brothers (ano, přesně tak) a Angeline, které sice nepředstavují čistý bluegrass, ale na to si ani Brothers Comatose nehrají. Jejich doménou je spíše průnik do jiných žánrů a akustické ztvárnění pocitů. Přesně tak je to v titulní skladbě, kde si přizvali na pomoc ženské vokální seskupení T Sisters, a tak tato nahrávka skutečně evokuje jakoby kabaretnost San Franciska. Zajímavá kombinace. Kapela se nebrání experimentátorství, ale někdy to hraničí s celkovým rozbitím skladeb a nudou. Navzdory tomu však album obsahuje hodně chuťovek a určitě se vyplatí pustit do sebe tyto hudební emoce.